افزايش ترافيك و بازديد وب سايت

افزايش ترافيك و بازديد وب سايت

۷ استراتژي خروج از كسب و كارهاي كوچك


هر شخص حقيقي يا حقوقي كه در يك كسب و كار كوچك سرمايه‌گذاري كرده است به دنبال دانستن استراتژي‌هاي خروج است. حتي اگر يك كسب و كار تك‌مالكي را اداره مي‌كنيد، باز هم به استراتژي خروج از كسب و كارهاي كوچك نياز خواهيد داشت. شما، به‌عنوان يك سرمايه‌گذار در حوزه‌ي كسب و كار، پرسش‌هايي مشابه با ديگر سرمايه‌گذاران خواهيد داشت:

۱. چطور قرار است از اين كسب و كار درآمد داشته باشيد؟

۲. و چه مقدار درآمد خواهيد داشت؟

داشتن يك استراتژي خروج از كسب و كارهاي كوچك كارا اين اطمينان را ايجاد خواهد كرد كه پاسخ‌هاي رضايت‌بخشي به اين پرسش‌ها مي‌دهيد و كنترل آينده‌ي كسب و كار كوچك‌تان را به دست خواهيد گرفت.

در اين‌جا ۷ استراتژي خروج از كسب و كارهاي كوچك را به شما معرفي مي‌كنيم:

۱. نقدشوندگي:
استراتژي اول به فروش فروشگاه و فروش تمام دارايي‌ها اشاره مي‌كند. براي كسب و كارهاي كوچك، به‌ويژه آن دسته از كسب و كارها كه به عملكرد يك فرد وابسته هستند، نقدشوندگي تنها راه حل است، زيرا چيزي براي فروش وجود ندارد. اگر در چنين شرايطي قرار گرفتيد، شايد بخواهيد كسب و كارتان را بازتجهيز كنيد تا شخص ديگري بتواند آن را اداره كند.

مزايا:
– سادگي
– كسب و كارتان به سرعت مي‌تواند پايان بيابد (بسته به زمان فروش دارايي‌ها)
معايب:
– نقدشوندگي كمترين بازده روي سرمايه‌گذاري را براي مالك (مالكان) خواهد داشت. تنها پولي كه از نقدشوندگي عايد مالك مي‌شود از واگذاري دارايي‌ها حاصل مي‌شود، دارايي‌هايي مانند: زمين، تجهيزات يا اقلام موجود. ارزش سرقفلي فهرست مشتريان يا هر نوع رابطه‌ي تجاري ديگر (كه ممكن است براي كسب و كار ضروري باشد) از دست مي‌رود.

– ارزش دارايي‌هاي دست دوم براي اقلامي مانند ماشين‌آلات و تجهيزات، حتي در بازارهاي غير راكد نيز بسيار پايين خواهد بود.

– بستانكاران (اگر طلبكاري وجود داشته باشد) نخستين كساني هستند كه مي‌توانند نسبت به وجه حاصل از فروش دارايي‌ها ادعا كنند.

۲. نقدشوندگي در گذر زمان
در اين استراتژي خروج از كسب و كارهاي كوچك ، مالك كسب و كار در طول زمان انجام فعاليت‌هاي تجاري‌اش سود خود را كسب كرده است (حتي پيش از آن كه به تعطيل كردن كسب و كار يا فروش آن بيانديشد)، و تمايلي به بازسرمايه‌گذاري درآمدهاي حاصل از كسب و كار براي توسعه‌ي شركت نداشته است. اين كار معمولا با دريافت حقوق‌هاي بالا يا سودهاي تقسيمي بالا در طي چند سال صورت مي‌گيرد، كه پيش از تعطيلي كسب و كار اتفاق مي‌افتد. اين استراتژي براي آن دسته از مالكاني مناسب است كه قصد دارند سبك زندگي كنوني‌شان را ارتقا دهند، نه اين‌كه كسب و كارشان را توسعه دهند.

مزايا:
– سبك زندگي – حذف‌نويسي وجوه نقد بر يك مبناي جاري براي مقاصد شخصي (به جاي آن‌كه منتظر عايدي نهايي از فروش شركت باشد).

معايب:
– خارج كردن سودهاي حاصل از كسب و كار از گردش مالي شركت، قابليت رشد شركت را كاهش مي‌دهد و ارزش نهايي فروش را كم مي‌كند.

– ديگر سهام‌داران (اگر سهامداري وجود داشته باشد)، ممكن است با اين كار مخالفت كنند، مگر اين‌كه ضررشان جبران شود.

– به حقوق دريافتي از اين راه به‌دليل اين‌كه درآمد شخصي محسوب مي‌شود ماليات تعلق مي‌گيرد، حال آن‌كه وقتي سودها در شركت باقي مي‌مانند باعث افزايش ارزش كسب و كار مي‌شود و در زمزان فروش كسب و كار به‌عنوان افزونه‌هاي سرمايه ماليات‌بندي مي‌شوند.


۳. كسب و كارتان را خانوادگي كنيد.
رؤياي بسياري از مالكان كسب و كارهاي كوچك اين است كه كسب و كارشان را خانوادگي كنند تا اطمينان حاصل كنيد ميراث‌تان پابرجا باقي مي‌‌ماند و آينده‌ي بازماندگان‌تان را تأمين مي‌كند.

مزايا:
– روند انتقال را براي بازماندگان تسهيل مي‌كند.

– ممكن است اين امكان را براي‌تان فراهم كند تا ظرفيت مشاوره يا ديگر ظرفيت‌هاي كسب و كاري‌تان را تقويت كنيد.

معايب:
– ايجاد يك طرح جايگزيني خانوادگي مي‌تواند بسيار دشوار باشد و به نزاع بر سر مالكيت يا مشاركت در كسب و كار بين اعضاي خانواده بيانجامد.

– ممكن است اعضاي خانواده، مهارت كافي براي اداره‌ي كسب و كار را نداشته باشند.

– ممكن است مراجعه‌كنندگان، مديريت جديد يا تغييرات در شركت را نپذيرند.

۴. كسب و كارتان را به مديران و/يا كارمندان‌تان بفروشيد.
ممكن است كاركنان و/يا مديران كنوني‌تان مشتاق به خريد كسب و كارتان باشند.

مزايا:
– ممكن است اين كسب و كار پيشرفت كند، زيرا كاركنان، كسب و كاري را به دست مي‌آورند كه از قبل ايجاد شده است، با آن آشنايي دارند و به آن علاقه‌مند هستند..

– ايجاد طرح فروش بلند مدت به كارمندان مي‌تواند وفاداري آن‌ها را افزايش داده و انگيزه‌ي آن‌ها را براي بهتر كار كردن و موفقيت كسب و كار، بيشتر كند.

– ممكن است امكان اختيار كردن بخشي از سهام شركت و حضورتان در هيئت مشاوران (يا هر بخش ديگر) را امكان‌پذير كند.

معايب:
– ممكن است كاركنان صلاحيت احراز مديريت كسب و كار را نداشته باشند.

– ممكن است مراجعه‌كنندگان، مديريت جديد يا تغييرات در شركت را نپذيرند.

يك راه براي استفاده از اين استراتژي خروج اين است كه از طرح مالكيت سهام كاركنان (ESOP) استفاده كنيد. يك طرح ماكيت سهام براي كاركنان كه به آن‌ها اجازه مي‌دهد مالكيت شركت را به دست بگيرند.

بااين‌حال، خريد شركت توسط يك كارمند اين طرح را شامل نمي‌شود. صرفا به اين معني است كه يكي از كاركنان‌تان به‌واسطه‌ي خريد مستقيم شركت، مالك كسب و كار شما شود.

۵. فروش كسب و كار در بازار آزاد
اين راه محبوب‌ترين گزينه‌ي پيش روي كسب و كارهاي كوچك است. مالك كسب و كار در يك نقطه‌ي مشخص زماني، كه غالبا زماني است كه فرد قصد بازنشستگي دارد، كسب و كارش به مبلغ مشخصي براي فروش مي‌گذارد، و به صورت خوشبينانه با مبلغ مورد نظرش صحنه را ترك مي‌كند.

مزايا:
– يك كسب و كار سودده براي خريداران جذاب است و به سرعت فروش مي‌رود.

– دارايي‌ها و سرقفلي را مي‌توان در زمان ارزش‌گذاري كسب و كار براي فروش، محاسبه كرد تا بازده مالك افزايش يابد.

معايب:
– فروش يك كسب و كار با حاشيه‌ي سود ممكن است بسيار دشوار باشد. به استناد وب‌سايت bizbuysell (كه به خريد و فروش كسب و كارهاي كوچك اختصاص دارد م.) تنها ۲۰ درصد از كسب و كارهاي ثبت شده در اين سايت، واقعا به فروش مي‌رسند. پيدا كردن يك خريدار در بازار آزاد ممكن است زمان‌بر باشد.

– ارزش‌گذاري كسب و كارها ممكن است با مشكل مواجه شود و قسمت فروش بسيار پايين‌تر از حد انتظار باشد.

چنان‌چه استراتژي خروج انتخابي شما اين استراتژي است، مي‌بايست زمان بگذاريد و كسب و كارتاان را براي فروش آماده كنيد. دستي به سر و گوش آن بكشيد و آن را براي خريدار احتمالي‌تان جذاب نشان دهيد.

۶. فروش كسب و كارتان به يك كسب و كار ديگر
ارزشمند نشان دادن تحصيل كسب و كارتان مي‌تواند سود زيادي براي‌تان به همراه داشته باشد. كسب و كارها به دلايل مختلفي به خريد كسب و كارها يديگر مي پردازند، از جمله: استفاده از يك مالكيت جديد براي توسعه‌ي سريع مسير راه، درك اهميت تشريك مساعي فعاليت‌هاي مكمل كسب و كار ، يا صرفا خريد يك كسب و كار رقيب (و خلاص شدن از شر آن).

مزايا:
– بنا بر دلايل فوق، ممكن است يك كسب و كار رقيب، نسبت به خريد كسب و كار شما تمايل نشان دهد، و فروش سريع و سود حداكثري را براي‌تان به همراه داشته باشد.

معايب:
-داگر تنها انگيزه‌ي خريدار كسب و كارتان اين باشد كه رقبايش را كاهش دهد، ممكن است پس از خريد شركت‌تان، آن را تعطيل كنند و كاركنان‌تان بيكار مي‌شوند.

– ممكن است يكي از رقباي شما نسبت به خريد كسب و كارتان ابراز تمايل كند تا به فهرست مشتراين و اطلاعات مالي‌تان دست پيدا كند.

ترفند موفقيت در اين استراتزي خروج اين است كه تحصيل‌كننده‌ي نهايي كسب و كارتان را از پيش تعيين كنيد و شركت‌تان را باب سليقه‌ي او آماده كنيد. و سپس، او را متقاعد كنيد كه كسب و كارتان ارزش خريد دارد.

۷. عرضه‌ي اوليه سهام (IPO)
هرچند براي تمام كسب و كارها مناسب نيست، ولي مي‌تواند استراتژي خروج خوبي باشد.

مزايا:
– عرضه كردن سهام شركت‌تان مي‌تواند بسيار سودمند باشد.

معايب:
– تبديل شدن به يك شركت سهامي عام يك فرآيند طولاني و پرهزينه است.

– بسته به نحوه‌ي ساختاربندي سهام اوليه، زماني‌كه سهام‌داران جديد مي‌خواهند تمام پول حاصله از IPO را براي گسترش كسب و كار به كار بگيرند، ممكن است شما به‌عنوان مالك قبلي كسب و كار قادر باشيد يا قادر نباشيد بخشي از سرمايه تان را برداشت كنيد.

– شركت‌هاي سهامي عام، استانداردهاي انطباق و گزارشگري بالاتري دارند. شما به عنوان مالك كسب و كار ممكن است شخصا به‌خاطر “بي‌قانوني‌ها” يا شكست‌هاي افشاگري‌تان تحت تعقيب قرار بگيريد.

بهترين استراتژي خروج
بهترين استراتژي خروج از كسب و كارهاي كوچك آن استراتژي است كه براي اهداف فردي‌تان مناسب‌تر باشد. ابتدا مشخص كنيد دقيقا از چه چيزي فرار مي‌كنيد. اگر صرفا مسئله پول است، استراتژي خروجي مانند فروش در بازار آزاد يا فروش به يك كسب و كار ديگر مي‌تواند گزينه‌ي خوبي باشد. چنان‌چه ميراث‌تان و مشاهده‌ي پيشرفت كسب و كاري كه ساخته‌ايد براي‌تان اهميت دارد، پس بهتر است آن را به صورت خانوادگي واگذار كنيد يا به كارمندان‌تان بفروشيد.

هر يك از اين استراتژي خروج از كسب و كارهاي كوچك را كه انتخاب كنيد، بايد براي آن وقت بگذاريد. برنامه‌ريزي‌هاي قبلي به شما كمك مي‌كند تا درست‌ترين كار را انجام دهيد و بازده‌تان افزايش يابد.

ترجمه: تحريريه سايت كسب و كار بازده – فاطمه بختياري دزفولي
منبع: thebalance


برچسب: كسب و كارهاي كوچك،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ تير ۱۳۹۷ساعت: ۰۷:۴۲:۳۳ توسط:reza موضوع: